CERKEV SVETE ANE

Današnjo cerkev sv. Ane, ki jo obkroža pokopališče v Slovenskih Konjicah, so zgradili med letoma 1572 in 1592 kot zasebno protestantsko kapelo bližnjega gradu. Takrat naj bi v Konjicah obstajalo tudi protestantsko pokopališče, vendar o njem ni znano nič konkretnega. Kapelo naj bi dal zgraditi Janez Khisl, ki je bil lastnik posestva, hkrati pa tudi zagrizen protestant.

Khissel na pogrebu nadvojvode Karla (desno)

Janez ali Janž Khis(e)l se je rodil okrog leta 1530 v vplivni rodbini Khisl, za katero ni znano, ali je prišla na Kranjsko iz Bavarske ali so se njeni člani v nekem obdobju prebili iz kmečkega stanu med plemstvo. Bili so predstavniki prve generacije protestantov pri nas. Janez Khisl je bil velik dobrotnik, pospeševalec znanosti in umetnosti ter pokrovitelj šol in tiska v slovenskem jeziku. Bil je v krogu, ki so podpirali Primoža Trubarja. Umrl je leta 1592 ali 1593. Janez Khisl je imel leta 1572 v zastavi konjiško gospostvo, 1576 pa ga naj bi kupil od nadvojvode Karla. 


O tem, da je bila cerkev sezidana za opravljanje zasebnega bogoslužja plemiške družine pričajo že dimenzije takratne kapele. Od prvotnih elementov izstopa zelo enostavno oblikovan, grebenast, na konzolah počivajoč obok in ladijska okna, ki so okrogle oblike. Prav zaradi tega potlačenega banjastega oboka je v prostoru dobra akustika. Arhitekt, ki je izdelal prvotni načrt kapele ni znan, na osnovi teh dveh izstopajočih značilnosti (oboka in oblike oken) pa ga pripisujejo iz Italije priseljenemu arhitektu Pigratu, ki je bil  v zadnji četrtini 16. stoletja meščan Slovenskih Konjic.


Pietro Antonio Pigrato je prišel na Štajersko iz Italije z večjo skupino arhitektov, ki so imeli nalogo, da bi sodelovali pri gradnji mestnih obzidij za obrambo proti turškim napadom. Po imenu sodeč Pigrato izhaja iz vasi Pigra, ki leži na zahodnem bregu jezera Como. Po naročilu deželnega kneza je sodeloval pri gradnji mariborskih mestnih utrdb. Njegovo največje delo od konca sedemdesetih in do začetka devetdesetih let pa je bila gradnja protrestantske cerkve v Govčah, s katero se je zapisal v slovensko umetnostno zgodovino. Leta 1590, še med gradnjo govške cerkve se je vrnil v Maribor, kjer je vodil prenovo mestnega gradu. Že po začetku devetdesetih let se Pigrato ne omenja več, kar kaže na to, da je v tem času morda že umrl.


 V tistem času se naj bi takšna zamisel težko utrnila kakšnemu domačemu ali v nemškem govornem področju šolanemu mojstru, poleg tega je cerkvi sv. Ane slogovno še najbolj blizu protestantska cerkev v Govčah pri Žalcu, za katero je znano, da je imela na ladijskem delu velika okrogla okna in da je načrt zanjo izdelal konjiški meščan, arhitekt Peter Antonio Pigrato. Nekako je razumljivo, da so mu lastniki gradu zaupali gradnjo kapele, ker je bil znan po svoji kvaliteti. Lahko, da je sodeloval tudi pri prezidavah gradu, ki so se vršile v tistem obdobju, sam grad Konjice pa naj bi po mnenju nekaterih zgodovinarjev kupil že oče Janeza Khisla, Vid. Grad Konjice in kapelo, danes cerkev sv. Ane, pa naj bi nekoč povezoval tudi podzemni hodnik.  


Grofje s Starega gradu so bili bojda zelo hudobni in kruti. Trpinčili so uboge kmete in jih kaznovali za najmanjši prestopek. Njihovi hlapci so jim sekali roke in noge, jih obglavljali in obešali. Kmetje so se večkrat uprli in naskakovali grad, vendar ga naj ne bi nikoli osvojili. Prebivalci gradu se jih niso bali, ker je bil grad povezan s podzemnim rovom, ki se je končal v sami cerkvi svete Ane ali nekje v njeni bližini. Vhod v podzemni rov so iskali, a ga niso nikoli našli.


Tloris avtorja Valentina Benedika
Sprva grajsko kapelo so kasneje dograjevali in jo preimenovali v podružnično cerkev sv. Ane. Predstavlja edino do zdaj znano protestantsko arhitekturo na Slovenskem, ki je preživela protireformacijsko obdobje.

Sveta Ana, mati device Marije in Jezusova stara mati, se je poročila z bogatim Joahimom iz Nazareta, s katerim še po dvajsetih letih skupnega življenja nista imela otrok. Nekoč sta šla v Jeruzalem, da bi opravila daritev, židovski duhovnik pa je njun dar zavrnil, češ da ga Bog ne sprejema od grešnikov, njuna neplodnost pa naj bi bila dokaz njune grešnosti. Od žalosti in sramote je Joakim odšel med pastirje. Njemu in ženi pa se je prikazal angel, ki jima je naznanil Marijino rojstvo.Tako je Ana rodila Marijo, Jezusovo mater, šele po dvajsetih letih zakona. Po Joahimovi smrti se je poročila še v drugo in ponovno rodila hčerko po imenu Marija. Vdova je postala tudi v drugo, zato se je poročila še tretjič in tudi v tretje povila hčero, ki jo je poimenovala Marija.

Sveta Ana je zavetnica pred revščino in nevihto. Skupaj z možem Joakimom pa je zavetnica zakoncev. 


 

Leave a Reply